Post
autor: Vermilion » czw 08 gru 2016, 15:54
Demonizujesz. Odpowiednio certyfikowane buty krótkie posiadają przede wszystkim twardą podeszwę z wkładką w podeszwie z tworzywa lub kompozytu to raz. Masz pełną ochronę śródstopia. Posiadają dużą strefą ochrony palców oraz mocno rozbudowany ochraniacz pięty. No i kolejnym punktem są ochraniacze kostek ORAZ stabilizacja stawu skokowego. Z tego właśnie względu każdy but krótki certyfikowany posiada nieelastyczne wiązanie lub zapięcie góry stopy oraz dodatkowe zapięcie ponad kostką. Te buty nigdy nie będą bardzo krótkie jak adidasy i nigdy nie będą takie elastyczne i miękkie jak kapcioszki. Chyba, ze mówisz o jakiś pasztetach za 400zł. albo butach z ładnym logo w zestawie za niewiele wiecej. W kwestii wypadków to mogę być tu akurat świetnym przykładem, bo swoje w szpitalach się należałem z różnymi obrażeniami, motocykli kilka rozbiłem, itd.
Jeśli chodzi o najczęstsze kontuzje nogi po wypadku motocyklowym to:
- pęknięcie śródstopia, zmiażdżenie palców lub złamanie kości piętowej z czego to ostatnie jest najgroźniejsze i wymaga długiej rehabilitacji - przed tym chroni twarda podeszwa buta certyfikowanego (coś czego kompletnie nie zapewnia np. Alpinestars Faster) oraz wzmocnienia palców i pięty
- skręcenie stawu skokowego - oczywiście najlepiej tu będzie chronił but wysoki NA WAHACZU (A* SMX6), najlepiej dwustronnym (AXO Aragon, SMX Plus, Puma 1000), ale to są buty stricte sportowe i mega niewygodne. Żaden but wysoki turystyczny z półki szosowej bez wahacza nie będzie w tym przypadku chronił wcale lepiej od buta krótkiego certyfikowanego
- uszkodzenie kości piszczelowej - i to jest jedyna rzecz przed którą but krótki nie chroni w ogóle. Ten element rekompensuje się, np. odpowiednimi spodniami (jeansy motocyklowe np.) wyposażonymi w specjalnie wydłużany ochraniacz kolan z ochroną piszczela (np. Freestar Cafe Racer).
Co do wodoodpornosci owszem - nie są to buty super wodoodporne, ale chronią np. przed wodą stojącą już na asfalcie wypryskiwaną spod kół innych pojazdów przed nami lub na krótki przejazd w lżejszym deszczu i dojechanie do celu. W VFR tym bardziej nie powinno być z tym problemu bo jest mocno zabudowana, chyba że stopy na podnóżkach trzymasz na kaczuchy. Co do wentylacji to membrany typu Sympatex nigdy nie będą tu jakieś mega idealne, ale są dobrym wyborem w relacji ceny do jakości i wypośrodkowania wymagań termicznych pod warunkiem, że but dodatkowo posiada jakąkolwiek wentylację nad membraną i jest w stanie ją schładzać.
W długie trasy lub do jazdy szybkiej, ew. na torze owszem zakładam do kombinezonu jednoczęściowego buty torowe Puma 1000 V2 lub AXO Aragon 16'. Natomiast od wiosny do jesieni codziennie jeżdzę np. do pracy 30km w jedną stronę i w robocie nie zmieniam za każdym razem stroju. Buty po 2 latach codziennego w zasadzie jeżdżenia i chodzenia po 8-10 godzin dziennie wcale się nie starły, podeszwa jest jak najbardziej w porządku. Jeżdżę w jeansach motocyklowych dobrej jakości (Ixon, Freestar, Furygan), butach krótkich oraz kurtce skórzanej (Ixon Fueller lub Frantic) lub letniej tekstylnej, ale certyfikowanej (Furygan Mistral Genesis EVO) spiętej pasem łączącym na zamku z jeansami. Tak się składa że widziałem sporo osób i mam przynajmniej kilku klientów po wypadkach np. w jeansach Freestara, dłuższych szlifach i przy 140km/h i butach krótkich, np. Alpinestars SP-1 i nie mam co do tych elementów zarzutów. Z drugiej strony sam miałem jeden z moich wypadków w butach wysokich sportowych ze średniej półki (Raytek Alcaniz) i skończyłem z nadpękniętą kością stopy od wierzchu i kością piszczelową.
Honda NSR 125 JC22A >
Honda CB 500 >
Honda VFR 750 RC36I >
Yamaha TDM 850 4TX >
Honda VFR 800Fi 99' SF >
Honda VFR 800Fi 98' !!
SPEED UP - CENTRUM MOTOCYKLISTY
https://www.facebook.com/SpeedUP.Pila