poradnik - oględziny motocykla przed kupnem

Wszelkie problemy nie związane z mechaniką.
Awatar użytkownika
su4beusz
pisarz
pisarz
Posty: 215
Rejestracja: pn 18 sie 2008, 20:22
Imię: Mateusz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krk
Kontakt:

poradnik - oględziny motocykla przed kupnem

Post autor: su4beusz » sob 15 maja 2010, 22:33

poniżej poradnik typu 'zrób to sam', z którego korzystam przy kupnie motocykla. może komuś pomoże:

Oględziny należy podzielić sobie na kilka etapów.

Oględziny całości:
- Stan lakieru (czy nie był malowany; czyli czy nie widać gdzieś jakichś zacieków, barana na lakierze itp.)
- Stan ogumienia
- Stan elementów, które najbardziej narażone są na zniszczenie podczas wypadku: kierunki, klamki, lusterka, plastiki, dekle silnika kominy, ślizgi przy podnóżkach od spodu, itd
- Stan wycieków.... to znaczy ich brak ;-)
- Przebieg, nie należy się sugerować stanem licznika tylko stanem przednich tarcz. I tak do 10 000 nie powinno być na nich żadnych rantów pomiędzy 10 000 a 30 000 dopuszczalny jest niewielki rant bez żadnych rys od klocków, powyżej 30 000 mogą pojawić się jakieś rysy. Tylna tarcza zużywa się ok. 2 razy szybciej niż przednie.
- Sprawdzić czy nie ma w motocyklu jakichś nieoryginalnych śrub i innych części.

Oględziny zawieszenia przedniego.
- Na początku należy zwrócić uwagę jak wygląda przednie zawieszenie a szczególnie na to czy przednie koło jest DOKŁADNIE NA ŚRODKU pod przednim błotnikiem. Jeżeli nie to znaczy że jest coś krzywego w przednim zawieszeniu lub przedni błotnik był klejony. Nie daj sobie wmówić że błotnik jest krzywo przykręcony. To nie jest możliwe w japońskim motocyklu. Jeżeli koleś się upiera przy swojej wersji to każ mu przy Tobie go przykręcić tak żeby był prosto. Zazwyczaj wymiękają.
- Sprawdzić czy lagi nie leją
- Teraz wsiądź na motocykl i naciśnij przedni hamulec a potem energicznie przód – tył nie powinno być słychać żadnych stuków z przedniego zawieszenia. Jeżeli tak nie jest to należy sprawdzić skąd one dochodzę. Dopuszczalne są niewielkie stuknięcia w układnie hamulcowym jeżeli są pływające tarcze lub zaciski.
- Następnie należy motocykl postawić na centralny stojak. Jeżeli motocykl nie jest wyposażone w niego to należy go postawić na bocznej nóżce stanąć po lewej stronie motocykla, skręcić kierownicę w prawo i za prawą manetkę pociągnąć do siebie tak silnie by przednie koło oderwało się od podłoża. Druga osoba musi wtedy obrócić przednim kołem żeby sprawdzić czy nie bija tarcze lub obręcz. Jeżeli jest porządku to należy jeszcze kontrolnie szarpnąć zawieszeniem przód tył czy nie ma luzów w lagach. Należy też szarpnąć kołem w płaszczyźnie pionowej żeby sprawdzić czy nie ma luzów w łożyskach koła.
- Stan gumy i klocków

Oględziny tylnego zawieszenia.
- Należy na centralny stojaku lub bocznej nóżce tak jak przy przednim zawieszeniu unieść tylne koło. I robimy podobnie. Do sprawdzenia łożysk koła szarpiemy kołem w płaszczyźnie pionowej prostopadłej do osi motocykla. Do sprawdzenia łożysk wahacza szarpiemy w płaszczyźnie pionowej równoległej do osi motocykla a do sprawdzenia łożysk prolinka tzn. tego łącznika pomiędzy amortyzatorem i wahaczem należy kołem ruszyć góra-dół.
- Można przy okazji, będąc z tyłu, sprawdzić stan łańcucha. Należy obrócić tylnym kołem gdy jest uniesione i spojrzeć czy łańcuch się przy tym napina i luzuje. Jeżeli tak jest to już jest do wymiany. Jeżeli nie to należy sprawdzić jego naciąg (ok. 30 mm luzu na środku pomiędzy kołami) i sprawdzić czy da się go trochę zdjąć z tylnej zębatki do tyłu, to znaczy czy się nie trzyma dobrze na zębatce. Jeżeli tak to jest do wymiany.
- Stan gumy i klocków

Oględziny silnika.

SILNIK MUSI BYĆ ZIMNY trzeba sobie to zastrzec telefonicznie (sprawdź ręką, nie wierz gościowi!!!!). Jeżeli nie jest, to w tył na lewo i do domu!!!!!!!!!!!!
Sprawdzić czy nie ma żadnych wycieków czy nie ma gdzieś nieoryginalnych śrub i czy nie wystaje gdzieś czerwony silikon. Jeżeli wystaje to tak jakby silnik był ciepły, w tył na lewo i do domu!!!!!!!!!!!!
Zapalić silnik (moment krytyczny) zwracając szczególną uwagę czy nie wydaje on w tym momencie jakichś szczególnych hałasów. Drugą rzeczą na jaką trzeba zwrócić uwagę w tym dokładnie samym momencie to czy nie zadymi na niebiesko przy rozruchu.
Jeżeli jest ok. to należy motocykl nagrzać (aż się włączy wentylator) i przegazować go do ok. 6000 - 7000 przytrzymując go na tych obrotach należy kilka razy dodać gwałtownie gazu zwracając szczególną uwagę czy silnik nie dymi i czy nie wydaje jakichś dziwnych odgłosów.
Naciśnij i przytrzymaj kilka razy sprzęgło na wolnych obrotach i sprawdź czy nie ma zmiany hałasu z silnika.
if my calculations are correct, when this baby hits 80mph we're gonna see some seriuos SHIT :D
http://www.bikepics.com/members/su4beusz/

Awatar użytkownika
scibor
pisarz
pisarz
Posty: 359
Rejestracja: ndz 29 lis 2009, 14:25
Imię: Patryk
województwo: warmińsko-mazurskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gorowo Ilaweckie

Post autor: scibor » ndz 16 maja 2010, 06:11

su4beusz pisze:Jeżeli jest ok. to należy motocykl nagrzać (aż się włączy wentylator) i przegazować go do ok. 6000 - 7000 przytrzymując go na tych obrotach należy kilka razy dodać gwałtownie gazu zwracając szczególną uwagę czy silnik nie dymi i czy nie wydaje jakichś dziwnych odgłosów.
cos takiego :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=cvL-ut1OuH4 :?:

jesli jakis potencjalny klient zacznie mi tak palowac jeszcze moj motocykl, to gwarantuje ze o wlasnych silach nie zrobi
su4beusz pisze:w tył na lewo i do domu
:evil:

Awatar użytkownika
puzon
klepacz
klepacz
Posty: 1633
Rejestracja: ndz 26 paź 2008, 12:36
Imię: Piotr
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: HitlerSee
Kontakt:

Post autor: puzon » ndz 16 maja 2010, 08:59

scibor pisze:jesli jakis potencjalny klient zacznie mi tak palowac jeszcze moj motocykl, to gwarantuje ze o wlasnych silach nie zrobi
Dlaczego???, su4beusz ma rację zawsze przy kupnie to robiłem i oczywiście przy sprzedaży pozwalałem na tego typu rzeczy dla mnie to normalne sprawdzanie motocykla.

Awatar użytkownika
su4beusz
pisarz
pisarz
Posty: 215
Rejestracja: pn 18 sie 2008, 20:22
Imię: Mateusz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krk
Kontakt:

Post autor: su4beusz » ndz 16 maja 2010, 09:43

scibor pisze:
su4beusz pisze:Jeżeli jest ok. to należy motocykl nagrzać (aż się włączy wentylator) i przegazować go do ok. 6000 - 7000 przytrzymując go na tych obrotach należy kilka razy dodać gwałtownie gazu zwracając szczególną uwagę czy silnik nie dymi i czy nie wydaje jakichś dziwnych odgłosów.
cos takiego :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=cvL-ut1OuH4 :?:

jesli jakis potencjalny klient zacznie mi tak palowac jeszcze moj motocykl, to gwarantuje ze o wlasnych silach nie zrobi
su4beusz pisze:w tył na lewo i do domu
:evil:
biorąc pod uwagę, że np vtec włącza się dopiero przy 7 tysiącach, obroty jakie masz tu podane na pewno nie należą do pałowania. co więcej, masz jasno napisane 'należy motocykl nagrzać' zanim przejdzie się do tej części.

[ Dodano: 2010-05-16, 09:47 ]

ten koleś to debil, nienawidzę jak ktoś koło mnie tak pałuje sprzęta.
if my calculations are correct, when this baby hits 80mph we're gonna see some seriuos SHIT :D
http://www.bikepics.com/members/su4beusz/

Awatar użytkownika
Buła
klepacz
klepacz
Posty: 1747
Rejestracja: sob 09 cze 2007, 08:49
Imię: Marcin
województwo: świętokrzyskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Suchedniów
Kontakt:

Post autor: Buła » ndz 16 maja 2010, 10:24

Powinno się sprawdzić jak moto chodzi na każdych obrotach i to jest normalne,a ten koleś z filmu to jakiś idiota a zresztą to Kawasaki i możliwe było takie coś :mrgreen:
Wszędzie dobrze ale na VFR najlepiej :)


1Była VFR 750-90r
2.Była VFR 750-96r
3Była VFR 800FI-99r
4.Był CBR 1100 XX-1997r
5.Była VFR 800 Fi-1999 r.
6.Jest CBR 900 RR Fireblade 98 i 99r+Varadero 1000 2006

Awatar użytkownika
elco
klepacz
klepacz
Posty: 911
Rejestracja: sob 07 mar 2009, 21:49
Imię: Tomek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wałbrzych/Wrocław
Kontakt:

Post autor: elco » ndz 16 maja 2010, 12:22

http://www.scigacz.pl/Zakup,motocykla,u ... ,8710.html

http://www.scigacz.pl/Na,co,zwracac,uwa ... a,277.html

W tych artykulach znajduje sie masa cennych informacji.
Jezeli chodzi o sprawdzenie motocykla w kazdym zakresie obrotow. Oczywiscie mozna sprobowac na postoju, ale bardziej istotne jest jak motocykl zachowuje sie w takim przypadku w czasie jazdy. Na wyzszych biegach czesto wyraznie widac slizgajace sie sprzeglo, a to niepotrzebny wydatek na sam poczatek.

Kilka moich skromnych rad:
Po pierwsze i najwazniejsze - motocykl zaczynamy od sprawdzania dokumentow. W przypadku ich niezgodnosci lub braku nie ma nawet o czym rozmawiac. Wielu kupujacych jest tak zauroczona maszyna, ze czasami o tym zapomina. Pozniej pojawia sie mnostwo pytan jak zarejestrowac motocykl, ktory ma inne numery ramy albo ze handlarz mial wyslac dokumenty, ale do tej pory ich nie ma, podobnie jak i samego handlarza.

Przy sprawdzaniu motocykla w jezdzie poza praca samego silnika warto zwrocic uwage na dzialanie skrzyni biegow. Biegi powinny wskakiwac z wyraznym kliknieciem. Bez zgrzytow. Niektore skrzyne pracuja twardo, niektore bardziej miekko, ale moment wbicia biegu jest wyrazny i trzeba miec to na uwadze. Bylem ogladac teraz bandita z kolega. Zaczynajac od tego, ze byl wyrazny luz na dzwigni zmiany biegow, biegi wchodzily tak miekko i niewyraznie, ze nie wiadomo bylo czy bieg zostal zapiety. Zmiana z pre-loadingiem niewiele w tej kwestii zmieniala. Taka sytuacja wskazuje na zuzycie skrzyni. Sprzedawca sie zapieral, ze tak ma byc i ze jeszcze sie ucze biegow zmieniac. Potraktowalem to jako objaw jego chciwosci.

Druga sprawa - zawsze przy ogledzinach, w trakcie jazdy sprawdzam luzy na klamkach. Jezeli sa zbyt duze, kaze sprzedawcy podciagnac linke lub dokonac regulacji. Jezeli nie ma takiej mozliwosci odpowiedz jest oczywista.

Trzecia sprawa- jezeli sie nie znamy dobrze, zawsze warto zabrac ze soba osobe, ktora sie zna. Trzeba jednak powiedziec osobie, ktora zabieramy, zeby przy ogledzinach najlepiej nie odzywala sie przy sprzedawcy, a jak sprzedawca bedzie wypytywal to najlepiej, zeby osoba sprawdzaja mowila, ze cos jest nie tak, ale to nie jest duzy problem - mimo, ze rzeczywistosc jest inna. Z doswiadczenia wiem, ze jezeli sprzedawca widzi, ze motocykl jest sprawdzany przez fachowca, ktory zarzuca mase problemow przestaje sie odzywac. W innym przypadku mozna liczyc, ze sam nam powie o czyms, co mozna przeoczyc.

Czwarta sprawa - kwestia niedomagan mechanicznych. Tutaj trzeba byc wyjatkowo ostroznym. Niestety wszystkich niedomagan mechanicznych nie da sie sprawdzic przy ogledzinach. W wiekszosci przypadkow handlarze bronia sie tym, ze jakas usterka jest tylko i wylacznie sprawa regulacji i bedzie kosztowalo to grosze. Niestety strzelajacy tlumik moze byc zarowno powodem niewyregulowanych gaznikow jak i wybitych gniazd zaworow wydechowych. Regulacja gaznikow to relatywnie maly koszt w stosunku do wymiany glowicy.
"Wystarczy by dobry człowiek nie robił nic a zło zatriumfuje" E.Burke.

Awatar użytkownika
scibor
pisarz
pisarz
Posty: 359
Rejestracja: ndz 29 lis 2009, 14:25
Imię: Patryk
województwo: warmińsko-mazurskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gorowo Ilaweckie

Post autor: scibor » ndz 16 maja 2010, 12:40

su4beusz pisze:biorąc pod uwagę, że np vtec włącza się dopiero przy 7 tysiącach, obroty jakie masz tu podane na pewno nie należą do pałowania. co więcej, masz jasno napisane 'należy motocykl nagrzać' zanim przejdzie się do tej części.
nie neguje wysokosci obrotow przy ktorych zalacza sie V-tec ani oczywistego nagrzania silnika przed wkrecaniem na obroty - ale czym innym jest nagle odkrecanie do czerwonego pola bez obciazenia, a czym innym wkrecanie na obroty >7tys w czasie jazdy

moze jestem przeczulony, bo zazwyczaj miewalem Kawasaki? :mrgreen:
elco pisze:Po pierwsze i najwazniejsze - motocykl zaczynamy od sprawdzania dokumentow.
swiete slowa :idea:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości