Oględziny należy podzielić sobie na kilka etapów.
Oględziny całości:
- Stan lakieru (czy nie był malowany; czyli czy nie widać gdzieś jakichś zacieków, barana na lakierze itp.)
- Stan ogumienia
- Stan elementów, które najbardziej narażone są na zniszczenie podczas wypadku: kierunki, klamki, lusterka, plastiki, dekle silnika kominy, ślizgi przy podnóżkach od spodu, itd
- Stan wycieków.... to znaczy ich brak

- Przebieg, nie należy się sugerować stanem licznika tylko stanem przednich tarcz. I tak do 10 000 nie powinno być na nich żadnych rantów pomiędzy 10 000 a 30 000 dopuszczalny jest niewielki rant bez żadnych rys od klocków, powyżej 30 000 mogą pojawić się jakieś rysy. Tylna tarcza zużywa się ok. 2 razy szybciej niż przednie.
- Sprawdzić czy nie ma w motocyklu jakichś nieoryginalnych śrub i innych części.
Oględziny zawieszenia przedniego.
- Na początku należy zwrócić uwagę jak wygląda przednie zawieszenie a szczególnie na to czy przednie koło jest DOKŁADNIE NA ŚRODKU pod przednim błotnikiem. Jeżeli nie to znaczy że jest coś krzywego w przednim zawieszeniu lub przedni błotnik był klejony. Nie daj sobie wmówić że błotnik jest krzywo przykręcony. To nie jest możliwe w japońskim motocyklu. Jeżeli koleś się upiera przy swojej wersji to każ mu przy Tobie go przykręcić tak żeby był prosto. Zazwyczaj wymiękają.
- Sprawdzić czy lagi nie leją
- Teraz wsiądź na motocykl i naciśnij przedni hamulec a potem energicznie przód – tył nie powinno być słychać żadnych stuków z przedniego zawieszenia. Jeżeli tak nie jest to należy sprawdzić skąd one dochodzę. Dopuszczalne są niewielkie stuknięcia w układnie hamulcowym jeżeli są pływające tarcze lub zaciski.
- Następnie należy motocykl postawić na centralny stojak. Jeżeli motocykl nie jest wyposażone w niego to należy go postawić na bocznej nóżce stanąć po lewej stronie motocykla, skręcić kierownicę w prawo i za prawą manetkę pociągnąć do siebie tak silnie by przednie koło oderwało się od podłoża. Druga osoba musi wtedy obrócić przednim kołem żeby sprawdzić czy nie bija tarcze lub obręcz. Jeżeli jest porządku to należy jeszcze kontrolnie szarpnąć zawieszeniem przód tył czy nie ma luzów w lagach. Należy też szarpnąć kołem w płaszczyźnie pionowej żeby sprawdzić czy nie ma luzów w łożyskach koła.
- Stan gumy i klocków
Oględziny tylnego zawieszenia.
- Należy na centralny stojaku lub bocznej nóżce tak jak przy przednim zawieszeniu unieść tylne koło. I robimy podobnie. Do sprawdzenia łożysk koła szarpiemy kołem w płaszczyźnie pionowej prostopadłej do osi motocykla. Do sprawdzenia łożysk wahacza szarpiemy w płaszczyźnie pionowej równoległej do osi motocykla a do sprawdzenia łożysk prolinka tzn. tego łącznika pomiędzy amortyzatorem i wahaczem należy kołem ruszyć góra-dół.
- Można przy okazji, będąc z tyłu, sprawdzić stan łańcucha. Należy obrócić tylnym kołem gdy jest uniesione i spojrzeć czy łańcuch się przy tym napina i luzuje. Jeżeli tak jest to już jest do wymiany. Jeżeli nie to należy sprawdzić jego naciąg (ok. 30 mm luzu na środku pomiędzy kołami) i sprawdzić czy da się go trochę zdjąć z tylnej zębatki do tyłu, to znaczy czy się nie trzyma dobrze na zębatce. Jeżeli tak to jest do wymiany.
- Stan gumy i klocków
Oględziny silnika.
SILNIK MUSI BYĆ ZIMNY trzeba sobie to zastrzec telefonicznie (sprawdź ręką, nie wierz gościowi!!!!). Jeżeli nie jest, to w tył na lewo i do domu!!!!!!!!!!!!
Sprawdzić czy nie ma żadnych wycieków czy nie ma gdzieś nieoryginalnych śrub i czy nie wystaje gdzieś czerwony silikon. Jeżeli wystaje to tak jakby silnik był ciepły, w tył na lewo i do domu!!!!!!!!!!!!
Zapalić silnik (moment krytyczny) zwracając szczególną uwagę czy nie wydaje on w tym momencie jakichś szczególnych hałasów. Drugą rzeczą na jaką trzeba zwrócić uwagę w tym dokładnie samym momencie to czy nie zadymi na niebiesko przy rozruchu.
Jeżeli jest ok. to należy motocykl nagrzać (aż się włączy wentylator) i przegazować go do ok. 6000 - 7000 przytrzymując go na tych obrotach należy kilka razy dodać gwałtownie gazu zwracając szczególną uwagę czy silnik nie dymi i czy nie wydaje jakichś dziwnych odgłosów.
Naciśnij i przytrzymaj kilka razy sprzęgło na wolnych obrotach i sprawdź czy nie ma zmiany hałasu z silnika.