Strona 1 z 8

Poradnik Fotograficzny Motocyklisty ( i nie tylko )

: ndz 10 sty 2010, 10:02
autor: mors
Zgodnie z zapowiedzią - jeśli macie pytania dotyczące FOTOGRAFII - najszerzej pojętej

to... ZAPRASZAM
:biggrin

NIE MA GŁUPICH PYTAŃ - są tylko głupie odpowiedzi :evil

na Forum jest sporo ludzi z ogromna wiedzą - KAŻDY może się tu czegoś nowego dowiedzieć.

Proszę wyłącznie o merytoryczne wypowiedzi - to nie jest temat OffToplessowy :biggrin

Mam nadzieję, że każdy znajdzie tu odpowiedź na swoje pytanie.

Jeśli wiesz coś ciekawego o fotografii , sprzęcie, technice fotograficznej - nie bądź WIŚNIA,, PODZIEL SIĘ WIEDZĄ :biggrin

No to zaczynamy :biggrin

: ndz 10 sty 2010, 15:27
autor: Cone
Witam,

jak napisales fotografia to bardzo szeroki temat a pisanie "poradnika" raczej nie ma sensu na forum. Temat widze raczej na zasadzie pytanie-odpowiedz + rozwiniecie i moze nawet zaglebienie sie w tajniki sprzetowe:) Jestem dlugoletnim foto-amatorem, chetnie odpowiem na kazde pytanie zwiazane z fotografia.
Pzdr

: ndz 10 sty 2010, 16:15
autor: Twardy161
no to skoro juz padl taki temat to ja bede mial pytanie tylko prosze o powazne potraktowanie bo z gory uprzedzam, ze w fotografii jestem zielony,
otoz widzialem ostatnio kilka bardzo interesujacych zdjec, byly to zdjecia postaci i zostal osiagniety bardzo ciekawy efekt swiatla i cienia jak i ostrosci, powiekszalem je i analizowalem kazdy szczegol, z naciskiem na te najbardziej mnie interesujace, szukalem tez odpowiedzi w internecie a na forum fotograficznym nie uzyskalem odpowiedzi i mam wrazenie ze nie bylem potraktowany powaznie,
musze dodac, ze te zdjecia to byly akty z rozebranymi kobietami i moje pytanie brzmi:
-czy po wnikliwej analizie zdjec przez profesjonaliste da sie ustalic adres tych kobiet?:D

cale szczescie, ze jak to napisal Mors-nie ma glupich pytan:P

: ndz 10 sty 2010, 16:45
autor: mors
Proszę wyłącznie o merytoryczne wypowiedzi - to nie jest temat OffToplessowy :biggrin

Twardy161
- masz żółtą kartkę :biggrin

na razie jasno żółtą :evil ale może być też ciemnopomarańczowa :biggrin

formuła Poradnika - będzie dynamiczna tzn. mam nadzieję, że ustali się sama w trankcie jak to mówią in statu nascendi (to po łacińsku jest :biggrin )

Jeśli ktoś jest początkujący w foto to może sam nie wiedzieć o co zapytać i jeśli ktoś napisze parę przystępnych zdań np. co to jest przysłona co to migawka czy jaka jest zależność pomiędzy ogniskową, przysłona i głębią ostrości to być może zrodzi to jakieś ciekawe pytania.

no dobra - do roboty.

Dzięki za deklarację - pomocy. O to chodzi, żeby fachowcy odpowiadali na pytania. Tak to ma działać.
Można tu publikować swoje ciekawe ujęcia z opisem - jak, co i dlaczego, po co, czym czy kiedy zostało zrobione - to może inspirować innych do pytań, naśladowań i ogólnie rozwijania się w tej materii.

Jeśli temat będzie żył to zostanie przyklejony - jak umrze bo nie ma popytu to zniknie w otchłani internetu - wasz wybór.

Pamiętajcie - Wasza Wyprawa Życia będzie dla Was cenniejsza jeżeli pozostaną z niej Zdjęcia Życia, aby takie zrobić nie wystarczy kupić lustrzankę za 6k i pstrykać ile karta wytrzyma - ilość w foto rzadko przechodzi w jakość.
Lepiej zrobić 1 super zdjęcie niż 200 byle jakich.

: ndz 10 sty 2010, 16:58
autor: Twardy161
wybacz Morsie za ten off topless, 2 razy podchodzilem do napisania tego posta i w koncu sie zlamalem, moglem nie dawac buziek to by nie bylo, ze robie sobie jaja tylko, ze jestem debilem:]
moge zmienic koncowke i zapytac jak pstrykac profesjonalne akty,
a jesli ktos nie widzi zwiazku z tematyka podrozy motocyklowych to niech odpowie sobie na kilka pytan:
-po czym jezdzimy?
-co czasem stoi obok owej powierzchni jezdnej?

to tez jakas forma upamietniania pieknych widokow i przygod na trasie:P

dobra koniec, jesli chcesz Morsie to moge usunac oba posty-nie chce pomaranczowej kartki:]

: ndz 10 sty 2010, 17:27
autor: brii
Zapowiada się miły temat - z chęcią podyskutuję :)

: ndz 10 sty 2010, 17:43
autor: mors
Twardy - pomimo zieleni moda, którą ktoś mi przyczepił :biggrin nie jestem ortodoksem, a jako miłośnik słowa nie uznaję suchości i drętwoty - dlatego tez umieściłem buźki w moim "ostrzeżeniu" - nie dajmy się zwariować :evil ważne, żeby OffTopLess nie przeważył na wartością merytoryczną tematu - bo mam nadzieję, że szukający w zbożu znajda tu to czego szukają. Więc luzik :biggrin ale dowcipna wypowiedź zawsze mile widziana. :biggrin

Co do aktów - ja nie pomogę. Jeszcze się za ten temat nie brałem :biggrin szczerze żałuję, ale jak ktoś ma doświadczenia. Niech się dzieli.

W mojej opinii - podstawą KAŻDEGO dobrego zdjęcia jest:

1. POMYSŁ
2. KOMPOZYCJA
3. TECHNIKA

obojętnie czy fotografujesz czołg, ptactwo czy super laskę bez odzienia - to ta zasada obowiązuje.

Co do pkt. 1 - nie ma na to reguły - trzeba mieć coś do przekazania i tu nie ma złotego półśrodka :biggrin (jak ktoś ma niech napisze jaki ma pomysł na POMYSŁ w przekazie foto)

co do pkt 2 i 3 są pewne standardy, które trzeba ZNAĆ. Jeśli je ZNASZ - MOŻESZ JE ŁAMAĆ. Byle tego nie nadużywać :biggrin umiar trzeba mieć we wszystkim nawet w cnocie.

W następnym poście - krótkie omówienie pkt 2 (podstawy KOMPOZYCJI) :biggrin

KOMPOZYCJA

: ndz 10 sty 2010, 17:57
autor: mors
Podstawą kompozycji obrazu - fotograficznego jest PODZIAŁ NA 3

Obraz dzielimy 2 liniami poziomymi i 2 pionowymi na trzy równe pasy pionowe i 3 równe pasy poziome.

Na przecięciu tych linii tworzą się tzw. "mocne punkty obrazu" - tam musi znajdować się to co jest ciekawego - TEMAT (bo te punkty przyciągają bezwiednie wzrok patrzącego).
To co chcemy pokazać. Twarz, goła d.u.p.a, motocykl... itp.

Jeżeli to co ciekawe nie jest punktem, a obiektem linearnym pionowym (np. drzewo, wieża Eiffela, obiekt falliczny :biggrin ) umieszczamy go na linii pionowej.
Jeśli jest linearnym poziomym - to na którejś z linii poziomych. ( Tory kolejowe, droga, horyzont...)

Ważne, aby linia horyzontu nie leżała w środku obrazu ale właśnie na tych poziomych liniach.

Jeżeli na obrazie pojawia się zbiornik wodny - jezioro, morze, staw itp to górna linia zbiornika musi być idealnie równoległa do krawędzi obrazu. Bo inaczej się wyleje :biggrin.

Robiąc zdjęcie nie musicie tak bardzo na to uważać bo w trakcie późniejszej obróbki w programie graficznym zawsze możemy właściwie wykadrować czy lekko obrócić obraz.
Pod warunkiem, że sfotografowaliśmy scenę z zapasem, a nie ciasno.

to takie minimum - KOMPOZYCJI

: ndz 10 sty 2010, 19:51
autor: Twardy161
Spoko Morsie, w skrajnosc nie popadam ale wiem, ze robienie jaj trzeba wywazyc z powaga a z tym czasem miewam problemy:]

ale zeby nie bylo ze nie wiadomo po co tu jestem to zadam pytanie (tym razem naprawde) dotyczace tematu:
jak myslicie, czy na przykladowym zdjeciu nalezaloby umiescic horyzont na linii?
moim zdaniem niekoniecznie-jest tam ciekawy obiekt-czolg:]
a gdyby tam przesunac horyzont to ucieloby sie plaze i dalo pol zdjecia nieba.

: ndz 10 sty 2010, 23:45
autor: mors
Lucendorfie - :evil czekałem, aż mi wytkniesz błąd :biggrin ale ten horyzont specjalnie zostawiłem letko krzywy, żeby w nastepnej lekcji pokazac jak sie go prostuje :biggrin za pomoca browara.

Ciekawe pytanie Twardy :evil - co z tym horyzontem. Jest kilka możliwości :biggrin jak w życiu:

1. Zależy co jest wazniejsze - zdecydowanie autor ( :evil ) zdecydowął sie pokazać nam czołg i on ma priorytet w położeniu na obrazku - to on jest najwazniejszy i horyzont moze sobie leżec gdzie chce. Zdecydowanie powinno sie go mimo wszytsko wyprostować (w każdym programie graficznym jest funkcja precyzyjneo obrotu zdjęcia - po obrocie kadrujemy).

2. umiejscawiamy horyzont na dolnej linii poziomej - czołg obsuwa nam się w dół i ucieka lekko z punktu mocnego. Podział 2/3 niebo i 1/3 ziemia z wodą jest ważniejszy. Trzeba zrobić próbę i ocenić, któa opcja jest nosniejsza. To kwestia gustu.

3. Można próbowac wypośrodkować - znaleźć "złoty półsrodek" i horyzont lekko wyżej i czołg lekko niżej. Może ta opcja jest jeszcze lepsza.

4. Niektóre aparaty - nie tylko lustrzanki mają możliwość wyświetlania w wizjerze linii podziałowych, aby łatwiej było łapać podziały i trzymać pion i poziom. Zdecydowanie wązne przy architekturze. W tym przypadku juz robiąc zdjęcie widzimy, ze czołg i horyzont nie leżą tam gdzie ewnualnie chcielibysmy je mieć zachowując kanon podziału obrazu. I wtedy należy... lekko przykucnąć i mamy dwa w jednym :biggrin czołg w mocnym punkcie i horyzont na 1/3 wysokości.

Pytanie - co jest najlepsze. Wasz wybór :evil Jeżeli widz zachwyci sie takim ujęciem to trafiliście, jak nie... to jak ten czołg - kulą w płot :evil

Jak Twardy wie - wszystko z umiarem. Za duzo porządku na obrazku tez nie jest za dobrze. Z wyczuciem. Na tym polega dobra fotografia.

PiSS Lucenwaldzie - wykąpałem sie w tej wodzie zaciągnąlem wyziewem z lufy i wasserwagę szlag mi trafił :evil a Ty nie widziałes że ja mam zeza? :biggrin

: ndz 10 sty 2010, 23:48
autor: mors
Jeszcze jedna żelazna zasada KOMPOZYCJI - IM MNIEJ TYM LEPIEJ.

Zdjęcie byłoby dużo lepsze (może nawet dobre :evil ), gdyby nie było tej ciężarówki i grupki gapiów z tyłu... ale o tym w następnym odcinku :evil

Kom-pozycja cz2 - Im mniej tym lepiej

: pn 11 sty 2010, 01:30
autor: mors
trochę praktyki :evil

dwa ujęcia z jednego koncertu.

Jedno kadrowane w poziomie, drugie w pionie. Zasada podziału pozostaje niezmieniona. To aksjomat (trudne słowo :biggrin ).

dochodzi kolejna ŻELAZNA REGUŁA - PRZED twarzą postaci fotografowanej WIĘCEJ przestrzeni niż ZA.

Nawet Lucjusz z suwmiarka nie przyczepi się do położenia ważnych obiektów.
Nie tylko główny temat jest tam gdzie powinien, ale inne drugoplanowe elementy też znajdują się na mocnych liniach obrazu. Tak powinno być.

Czyli ŁAD I PORZĄDEK?

kOM-POZYCJA cz. 2

: pn 11 sty 2010, 01:34
autor: mors
W poprzedniej fotce podoba mi się ten gitarzysta w drugim planie - jest jakby cieniem Krzysia, lekko niżej, w ciemniejszej tonacji, kopia-cień nawet gryfy gitar są równoległe, już lekko wychodzi poza głębię ostrości.

Dla mnie Si, ale ktoś może uważać, ze samotny bard to lepszy temat - kwestia gustu i wyboru. Sami oceńcie czy ta koncepcja jest lepsza od pierwszej - oryginalnej :biggrin

: pn 11 sty 2010, 01:38
autor: mors
Uważny obserwator - Lukrecjusz :biggrin zauważy, ze drugi gitarzysta poproszony o zejście ze sceny zabrał ze sobą butelkę wody mineralnej ze stolika - lekko zaśmiecała kadr :evil

Kom-pozycja cz3

: pn 11 sty 2010, 01:40
autor: mors
I kadrowanie pionowe - znowu Gwiazda + akompaniament.

Niby wszystko jak się należy