Strona 1 z 1
zastepczy akumulator do UPS
: czw 21 paź 2010, 11:30
autor: scibor
Witam.
Moze ktos tutaj mi poradzi, bo moja znajomosc elektryki i elektroniki jest znikoma...
Padl mi akumulator w APC Back-UPS PRO 420. Oryginalnie jest BP 7-12 (12V, 7Ah/20HR). Poniewaz w tej chwili nie mam mozliwosci zakupu jakiegokolwiek pasujacego akumulatora, mam dwa pytania odnosnie zastosowania tego co mam pod reka:
1. czy moge tymczasowo zastosowac zwykly motocyklowy akumulator 12V 10Ah? (VFR:))
2. czy moge zastosowac zwykly akumulator 12V o pojemnosci 50-120Ah?
UPS zasila awaryjnie pompe CO o mocy 45W.
: czw 21 paź 2010, 14:40
autor: adjar
Dowiadywałem się u kolegi, który ma doświadczenie z tego typu sprawami, i:
-ponieważ w UPS masz aku kwasowo ołowiowy, więc motocyklowy lub samochodowy, jako że tez są kwasowo-ołowiowe, mogą być użyte.
-aku 10Ah powinno się nadać, bo pojemność jest niewiele większa (UPS będzie go trochę dłużej ładował).
-aku o dużej pojemności można użyć, ale najpierw naładować. UPS nie da rady go naładować (prąd ładowania ma za mały - chyba że masz możliwość ustawienia prądu ładowania). Ale jeśli już będzie naładowany - UPS powinien dać radę utrzymywać go w stanie naładowania. Trzeba tylko pamiętać, że gdy UPS zadziała i aku się w jakimś stopniu rozładuje - trzeba będzie go znowu naładować. Przed ładowaniem należy aku odłączyć od UPS, nie ładować podłączonego, gdyż w przypadku części konstrukcji można uszkodzić UPS.
: czw 21 paź 2010, 16:38
autor: scibor
Dzieki wielkie. Do normalnego uzytku na razie bedzie funkcjonowal akumulator z VFR, na 2-3 dniowe nieobecnosci podepne wiekszy. Po prostu musze miec w czasie mrozow non stop pracujaca pompe zeby mi CO nie zamarzlo, a lubia tu czasem znienacka prad wylaczyc. A jak wylacza jak mam na piecu 80 stopni to z kolei z ukladu robi sie bomba cisnieniowa:/
: czw 21 paź 2010, 22:43
autor: orzyl
przeciez taki akumulator kosztuje grosze... i są praktycznie wszędzie... no chyba że poprostu nie masz kasy.

: czw 21 paź 2010, 22:52
autor: adjar
Miałbyś niezłą niespodziankę po powrocie
Najlepiej dla pewności, po podłączeniu "zamiennika", posonduj go trochę , mierząc co jakiś czas napięcie, czy UPS daje radę podładować. Tak jak pisałem, 10Ah powinno dać radę, ale dla spokoju ducha...
Jeśli oryginalny aku 7Ah dawał radę, nie wiem, czy jest sens bawić się w te przekładanki, bo 10Ah powinien wystarczyć tym bardziej. Duże aku będzie miało przewagę w razie długiego wyłączenia, na tyle długiego, że 10Ah zdążyłoby się rozładować. Jeśli byłoby kilka krótszych wyłączeń, mniejsze aku ma szansę zostać między nimi doładowane, duży prawdopodobnie nie, więc będzie stopniowo rozładowywany. Zależy to więc od specyfiki wyłączeń u Ciebie. W sumie oba rozwiązania mają więc swoje wady i zalety.
orzyl pisze:przeciez taki akumulator kosztuje grosze... i są praktycznie wszędzie... no chyba że poprostu nie masz kasy.

Można kupić nawet za ok. 45PLN, może i taniej (nie szukałem jakoś dokładnie, wrzuciłem w googla typ i kilka sklepów internetowych się pojawiło) - to chyba takie, jak potrzebujesz:
http://www.ealarmy.com.pl/?kid=231&pid=1709
http://hurtownia.system7.pl/index.php?p ... 2-alarmtec
http://elektronika.led.com.pl/product_i ... fee5992739...
: pt 22 paź 2010, 06:40
autor: scibor
orzyl pisze:przeciez taki akumulator kosztuje grosze...
no z przesylka dokladnie 5000 groszy w najtajszej opcji, ktora nie musi byc najlepsza - a jestem przed wyplata i w tej chwili kazdy "grosz" sie liczy;) jesli mam do wyboru pocierpiec jeszcze miesiac na dostawionym akumulatorze i miec na piwo a miec od reki dedykowany sprzet i suchy pysk, to...
BTW ostatnio coraz czesciej pojawiaja sie ogloszenia typu "jezdzacy samochod za grosze" i cena rzedu 500-2500zl... a chyba powinna nie przekraczac 99gr zeby to wyrazenie bylo bardziej relatywne? No ale ja za wsia mieszkam i nie wiem co sie w wielkim swiecie dzieje;P
adjar pisze:Najlepiej dla pewności, po podłączeniu "zamiennika", posonduj go trochę , mierząc co jakiś czas napięcie, czy UPS daje radę podładować. Tak jak pisałem, 10Ah powinno dać radę, ale dla spokoju ducha...
sonduje od wczoraj - ladowanie akumulatora VFR jest na poziomie 13,6-13,7V i nic podejrzanego sie nie dzieje
oryginalnie 7Ah w razie W wystarcza na ok 30 minut i jest wystarczajacym zabezpieczeniem jesli jestem na miejscu (sygnal z UPS umarlego by obudzil, mam sporo czasu na ogarniecie sytuacji czyli odpalenie ktoregos diesla, podpiecie przetwornicy i przepiecie zasilania pompy). Jesli chce sie urwac na chwile z domu chce podpiac wiekszy akumulator - przez ostatnie 2 lata dwukrotnie rozerwalo mi rurki od CO i po powrocie zastalem w domu lodowisko:/
Rozwazam jeszcze wypelnienie ukladu plynem do chlodnic...

: pt 22 paź 2010, 11:52
autor: orzyl
takie mrozy u Ciebie ?
: pt 22 paź 2010, 12:56
autor: scibor
jak jestem w domu to raczej utrzymuje sie powyzej zera (5-6 to norma, potem szok termiczny jak dzieciaki przyjezdzaja bo jest sauna w okolicach 16-18 przez dwa tygodnie)
ale jak mnie nie ma to dosc szybko temperatura wyrownuje sie z ta zewnetrzna:)
[ Dodano: 2010-10-24, 07:45 ]
----------------------------------------
zestresowalem sie wczoraj troche jak zobaczylem ze napiecie na akumulatorze z VFR podpietym do UPSa przekroczylo 20V

od razu wizja koniecznosci zakupu nowego itd, ale na dobra sprawe przy takim ladowaniu to by ten akumulator rozerwalo chyba

zanim dostalem zawalu podpialem kontrolnie drugi miernik i... 13,76V
pytanie czysto teoretyczne - czy taki akumulator zelowy z UPSa mozna zastepczo podpiac do VFR? bedzie to dzialac?
pamietam jak w Jawie 350 padl mi akumulator, dalem koledze do naladowania i mial byc dopiero na drugi dzien, wiec zeby nie tracic calego popoludnia biegiem do kiosku po osiem baterii R20, szybkie lutowanie i... jezdzilismy do wieczora

: wt 26 paź 2010, 14:56
autor: adjar
Akumulatory żelowe są bardziej wrażliwe na przeładowania, niedoładowania i ogólnie złą obsług, choćby z tego powodu, że są hermetyczne. Tutaj masz 7Ah aku , a oryginalnie w VFR - 10Ah. Nie wiem, jakim prądem ładuje alternator, ale istnieje niebezpieczeństwo, że będzie on nieco większy, niż "zdrowy".
Druga rzecz - jaki prąd może dać taki aku z UPS. Sam UPS raczej nie ciągnie tak dużego prądu jak rozrusznik, więc aku może nie być przystosowany do takich prądów. Może nie dać rady zakręcić, a nawet, jeśli ma za dużą rezystancję wewnętrzną, na której zacznie się wydzielać za duża moc -tak się rozgrzać, że aż eksploduje. Więc trzeba by najpierw sprawdzić parametry aku.