romekjagoda pisze:Witam,
zakupiłem moto RC24 w którym muszę pomalować boczną owiewkę (włąściwie to pewnie obie). Stara farba popękała miejscami. MOje pytania to:
1) czy można zrobić to samemu, znaczy czy warto się w to bawić, czy lepiej oddać do lakiernika
2) jeśli można/warto samemu, to jakich farb używać? Czy sa jakieś specjalne?
3) jak przygotować owiewkę do malowania - zedrzeć starą farbę tylko tam gdzie odchodzi, czy starać się zeskrobać ją z całej powierzchni?
4) czy bez aerografu da się jakieś fajne wzorki (geometryczne raczej) wymalować? jeśli tak, to jak?
Z góry dzięki za pomoc.
Pozdrawiam
Temat rzeka
Pomalowałem kilka moto w zyciu ale powiem ci szczerze że jak nie masz sprzętu odpowiedniego i doświadczenia to się nie bierz.
Lakierowanie plastików jest trudniejsze niż blachy gdyż wymaga zastosowania innego typu podkładu czy też dodatków do bezbarwnego tj np plastyfikator chociaż nie zawsze go używam. Wszystko zależy od lakieru jaki jest potrzebny , musisz wiedzieć również jakiego typu lakier bezbarwny dasz czy to będzie HS czy MS ( to klasy twardości i elastyczności) osobiście do plastików preferuję MS, co do koloru to ten sam lakier co samochodowy.
1) czy można zrobić to samemu, znaczy czy warto się w to bawić, czy lepiej oddać do lakiernika
Oczywiście że możesz samemu ale jak się znasz na rzeczy, co do lakiernika ja w życiu nie oddam żadnego elementu

po prostu robią na odpieprz, nie chodzi o wykończenie bo z tym jest ok ale o jakość lakieru i przygotowanie powierzchni tak by z czasem nie zaczął pękać.
Nie mniej w twoim wypadku nie masz wyjścia , poszukaj lakiernika który lakieruje wyłącznie motocykle nie oddawaj czasem do jakiegoś warsztatu blacharsko lakierniczego !.
2) jeśli można/warto samemu, to jakich farb używać? Czy sa jakieś specjalne?
Lakiery samochodowe... podkład na plastiki jest inny oraz do klaru dodaje się czasami plastyfikatora by nadać mu elastyczność.
NIE NALEŻY używać farb w sprayu typu motip itp , z motipu możesz co najwyżej użyć podkładu na plastik i nic innego, to są lakiery żywicowe z dużą ilością rozpusczalnika jak dasz za grubo to poprzednią warstwę ci podniesie, także spray wybij sobie z głowy, poza tym na słońcu potrafią się "marszczyć".
Co do klaru aby miał odpowiednią twardość musi być dodany utwardzacz , klar występuje w kilku odmianach co opisałem na początku.
3) jak przygotować owiewkę do malowania - zedrzeć starą farbę tylko tam gdzie odchodzi, czy starać się zeskrobać ją z całej powierzchni?
Zeskrobać ??

lakier szlifujesz w miejscach gdzie odchodzi oczywiście potem te wyszlifowane miejsca należy wypełnić wypełniaczem cieńką warstwą i na to dać podkład gruntowy ilość warstw to już kwestia praktyki. Generalnie ubytki powypełniać i pokryć gruntem , całość wygładzić a pod lakier matowić papierem wodnym od 800 - 1200 i dopiero kolor i klar.
4) czy bez aerografu da się jakieś fajne wzorki (geometryczne raczej) wymalować? jeśli tak, to jak?
Ciężko ci będzie chyba że zapoznasz się z technikami maskowania obszarów (temat rzeka)
chociaż i przy aerografie są one niekiedy konieczne.
Reasumując jeśli chcesz poćwiczyć to droga do praktyki nie jest prosta , sporo o tym musisz poczytać począwszy od technik kończywszy na sprzęcie.
Jakiego typu izolatory się stosuje pomiędzy przetartymi warstwami tak by lakier ci się nie podnisół, kiedy należy element do gołego oczyścić aby ci lakier nie puchł i nie robiły się bomble , itd itd ... długo by pisać
Też jestem samoukiem więc cenie ludzi którzy chcą zrobić coś samemu, nie mniej aby to zrobić musisz zainwestować sporo czasu , nerwów , cierpliwości , pieniędzy (bez kompresora i pistoletów natryskowych nawet o tym nie myśl).
Abym nie był gołosłowny podrzucam fotki mojej ex maszyny ZX6R całkowicie lakierowanej przeze mnie od A do Z , nie ma w niej praktycznie elementu którego bym nie polakierował , wszystko to całkowicie ręczna robota łącznie ze szlifowaniem i polerowaniem lakieru gdyż nie używam żadnych maszyn poza sprężarką i pistoletami. Mam nadzieję że przeglądarka wyświetli je poprawnie.