Strona 1 z 2

Zaciski hamulcowe - pytań kilka

: ndz 17 wrz 2006, 16:56
autor: UxY
Witam

Mam pytanie co do budowy zacisków hamulcowych. w RC 24 uświdaczamy zacisk dwutłoczkowy z tłoczkami od strony zewnętrzej natomiast np w XJ 600 mamy zacisk dwutłoczkowy po jednym tłoczku z każdej strony zacisku. i teraz pytania, który zacisk jest skuteczniejszy? obydwa są dwutłoczkowe więc czemu są dwa różne systemy? Czy przy zacisku typu RC24 jeden kolcek hamulcowy nie jest pasywny? no bo skoro tłoczki dociskaja tylko jeden klocek to jak to jest?

I czy wielkośc tłoczka ma wpływ na jakosć hamowania? np jeden duży tłoczek hamuje tak samo jak dwa małe?

Pozdro.

: ndz 17 wrz 2006, 23:31
autor: Lucek
wydaje mi sie ze ilosc ma znaczenie bo np w super nowych super sportowych maszynach montuje sie 6tloczkowe zaciski(z malymi tloczkami) a nie 2tloczkowe (z wielkimi obrozami)
poza tym w VFR (u mnie) jest tak ze niby rzeczywiscie sila hamowania jest na klocek zew ale gdy wciskasz ham to caly zacisk sie przesuwa na zew dosciskaja w ten sposob klocek wew.
jak wymieniasz klcki to rzeczywiscie ten wew jest mniej uzywty ale tylko niewiele.....

: pn 18 wrz 2006, 08:24
autor: Yaco
LukeVFR pisze:wydaje mi sie ze ilosc ma znaczenie bo np w super nowych super sportowych maszynach montuje sie 6tloczkowe zaciski(z malymi tloczkami) a nie 2tloczkowe (z wielkimi obrozami)
poza tym w VFR (u mnie) jest tak ze niby rzeczywiscie sila hamowania jest na klocek zew ale gdy wciskasz ham to caly zacisk sie przesuwa na zew dosciskaja w ten sposob klocek wew.
jak wymieniasz klcki to rzeczywiscie ten wew jest mniej uzywty ale tylko niewiele.....
Bo to są zaciski pływające i w zależności od tego, jak płynnie zaciks może przesuwać się po prowadnicach klcki będą mniej lub bardziej równomiernie zużyte. Jeżeli jeden klecek kończy się a drugi wygląda na nietknięty to oznacza że masz zablokowany cały zacisk. Na 4um motocyklistow jest cały większy wątek odnośnie różnych typów układów hamulcowych.

: pn 18 wrz 2006, 11:02
autor: cieply81
Yaco ma racje, zaciski sa plywające i jeżeli wszystko jest sprawne to klocki powinny zuzywać sie tak samo. A któpry sposób lepszy... nie wiem.

Trzeba zwrócić też uwage na to jak chodzą tłoczki. Czyli jak masz zdjęte zaciski i wyjęty klocek to pompuj rączką od hamulca i patrz jak sie wysuwają tłoczki. Jeżeli ida równo tzn że jest ok. U mnie bylo tak że jeden wysuwał sie szybciej od drugiego. Jak zablokowałem ten szybszy to drugi tez szedł. Umyłem go dokladnie, wcisnąłem, powtórzyłem operację dwa razy i zaczeły chodzić równo.

Może troche nie na temat ale to napewno ma tez wplyw na jakość dzialania zacisków.

: pn 18 wrz 2006, 15:05
autor: seba_VF750FR
Uxy widze mechanik z Ciebie rośnie :P chyba Mrfa i Tomali Xjote żeś dobrze obadał :P

: pn 18 wrz 2006, 17:03
autor: ppamula
Na siłę ścisku ma wpływ tylko suma powierzni czołowych tłoczków. To że jest ich kilka po jednej stronie pozwala na równomierne dociskanie klocków do tarczy. I bardzo ważna rzecz. Każdy tłoczek ma uszczelkę, która jest włozona w dziwnie wytoczony rowek o ukośnej powierzni w zacisku. Taka uszcelka cofa tłoczek jak puszczany jest hamulec. Jak tłoczki są po obu stronach to zacisk może byc niepływający czyli może się nie przesuwac w poprzek koła. To pozwala wzmocnić jego konstrukcję by był skuteczniejszy.

: pn 18 wrz 2006, 17:47
autor: Lucek
pp po Twoich odpowiedziach padam z krzesla (pozytywnie oczywiscie)
to ze sa to plywajace zaciski to wiem ale jak bym tylko tak napisal to bylo by to malo jasne a kazdy z nas lubi jassssnosc :]

: pn 18 wrz 2006, 23:18
autor: UxY
oki to juz wszystko czaje:) thx chłopaki ;]

Zaciski

: wt 19 wrz 2006, 22:57
autor: Hendrix
UxY pisze:oki to juz wszystko czaje:) thx chłopaki ;]
Bede wymienial klocki hamulcowe i mam przy okazji wyczyscic zaciski, czy prowadnic e zaciskow smaruje sie jakims smarem czy tylko wyczyscic i poskladac?

: wt 19 wrz 2006, 23:02
autor: Lucek
czyms to sie smaruje,ale nie wiem czy zwykly smar da rade

: śr 20 wrz 2006, 08:15
autor: badek
Prowadnice smaruje sie smarem miedzianym :mrgreen:

Zaciski pływające dają większe wyczucie siły hamowania, natomiast zaciski stałe sa skuteczniejsze.

Większa ilość klocków w zacisku powoduje lepsze wyczucie siły hamowania oraz bardziej równomiernie dociska klocek. Raczej nie ma znaczenia dla samej skuteczności hamowania (przykład : samochód- jest wspomaganie układu hamulcowego wiec siła nacisku jest mała, po 1 toczku a koła blokujesz kiedy chcesz). Zreszta sami producenci japońscy przyznali że 6-cio tłoczkowe zaciski wprowadzono raczej jako chwyt marketingowy i teraz wraca się z powrotem do 4 tłoczków.

: śr 20 wrz 2006, 08:24
autor: Yaco
Siła nacisku (jak wspomniał pp) zależy od powierzchni tłoczków. Jeżeli chcemy zastosować duży klocek hamulcowy to użycie jednego tłoczka powoduje, że będzie on dociskany punktowo. Dlatego dużą powierzchnię jednego tłoczka rozdziela się na kilka mniejszych tłoczków - skuteczniej pracuje cała powierzchnia klocka.

: śr 20 wrz 2006, 09:38
autor: Lucek
a czy w tych super sportach to nie wlasnie o to chodzi zeby dobrze wyczuc sile hamowanie, tj robic stoppie na kazdych swiatlach a nie PRZYPADKIEM, niechcacy zablokowac kolo i ucalowac matke ziemie? :) zablokowac kolo to nie sztuka, sztuka jest hamowac na maximum mozliwosci hamulcow niedopuszczajac wlasnie do zablokowania. czyz nie tak? moze sie myle, wiec prosze o sprostowanie :)

: śr 20 wrz 2006, 11:54
autor: badek
chyba chodzi o to żeby maksymalnie szybko wytracic predkość czyli opóźniać hamowanie do maksimum ....

: śr 20 wrz 2006, 13:54
autor: Lucek
przeciez mowie....:)
i sie przy tym nie wylozyc,a idac na maxa w kpncu albo moto staje na przednim albo uslizg :(