
Ostatnio powrócił do mnie pomysł wyjechania motocyklem na tor i szlifowania tam swoich umiejętności przy maksymalnych obrotach. Z racji objechania niezliczonej liczby modeli różnej maści sportów rozpocząłem szukania własnego torowego przecinaka. Po głębokich analizach moje oczy zostały zwrócone na YZF-R 750 i GSX-R 750 SRAD, jednak żaden z tych motocykli tak faktycznie nie zachwycił mnie silnikowo. Postanowiłem więc połączyć moją miłość do V4 z VFR z pasją torową i przy okazji tematem mojej pracy inżynierskiej (projektowanie i modyfikacje układu wylotowego silnika motocyklowego)

I tak powstaje projekt, który musi koniec końców powstać kompletny (temat pracy złożony i zaakceptowany) do 03.2015r. Daję sobie dużo czasu na jego wykonanie ze względu na jego koszta (jest to też termin rozliczenia się z pracy inżynierskiej).
Mam pełny dostęp do uczelnianego warsztatu i obrabiarek więc z takimi rzeczami nie będzie problemu.
Do czerwca poza zbieraniem jak największej liczby środków postanowiłem stworzyć nie tylko planowany kosztorys i założenia projektowe, ale również wykonać szereg obliczeń, które pozwolą mi stworzyć z mojej VFR prawdziwą Racing Replika (RR). Będzie to motocykl jednoosobowy z przeznaczeniem na tor, ale z możliwością rejestracji i okazyjnej jazdy po asfalcie.
Plan:
Silnik: Honda VFR 750 RC36II - i tu mam pytanie, skusiłem się na ten silnik ze względu na moje doświadczenia z bliźniakiem z RC36I i prostą w modyfikacjach konstrukcję zasilania gaźnikami. Tak faktycznie rzecz biorąc jak wypada na jego tle silnik z wtryskami z RC46 ?? Chodzi mi o niezawodność, apetyt na paliwo, podatność na modyfikacje i seryjną odczuwalną różnicę w mocy. Nie chcę bezpośredniego porównania gaźnik - wtrysk, bo ten temat jest mi znany, chodzi mi o samą konstrukcję pieca. Istotna dla mnie jest też dostępność części zamiennych takich jak pierścienie, uszczelniacze, zawory, itd. dla obu silników.
Rama: Główna część ramy zostanie dobrana pod wybrany silnik: RC36II lub RC46. Tylny stelaż dobrany pod preferencje.
Zawieszenie tył: monowahacz + amortyzator z regulacją tłumienia
Zawieszenie przód: widelec USD, model VTR SP, GSX-R SRAD lub ZXR - do ustalenia, rozważań i obliczeń.
Układ wylotowy (wydechowy): liczony, projektowany od zera, sterowany falowo układ z tłumikiem pod siedzeniem, ze względu na koniecznosć odkrycia felgi tylnej w celu jej szybkiej wymiany (komplet 2 felg z oponą torową i drogową)
Układ zasilania: modyfikacje po ustaleniu silnika.
Będę co jakiś czas zdawał relacje z postępów jak i zadawał pytania w tym temacie

Pierwszy potężny krok to zakup silnika (najlepiej z ramą), jego rozebranie do rosołu, pomiary wymiarów, parametrów, ew. regeneracja, czyszczenie kanałów, itd.