Post
autor: Rychu » śr 24 lut 2010, 17:56
nie dolewaj wody ! wlasnie sie ostatnio dowiedzialem ze sa 3 typy aku zwykla kwasowka , kwasowka bezobslugowa ,ktora miedzy plytami ma wklokno szklane nasaczone elekrolitem ( nie paruje) , opraz zelowe , podaj dokladnie typ aku . Ja w swojej mam jeszcze orydzinal hondowski, wlasnie kwasowke z wloknem szklanym i zima w nieogrzewanym garazu nie zrobila na nim wrazenia.
Obecnie w sprzedaży znajdują się niemal wyłącznie tzw. akumulatory bezobsługowe. Nie oznacza to jednak, że eksploatując taką baterię nie musimy w ogóle przejmować się jej stanem.
Bezobsługowość rozumieć można bardziej jako ograniczenie obsługi do niezbędnego minimum. Tradycyjny, kwasowy akumulator rozruchowy wymaga od nas stałej, minimum comiesięcznej kontroli. Te nowocześniejsze, określane mianem "bezobsługowych", choć praktyczniejsze, zmuszają do ścisłego przestrzegania warunków eksploatacyjnych, inaczej mogą stracić swe walory. Tak zwane baterie bezobsługowe wydają się być pozbawione korków, jednak i tak muszą mieć otwory umożliwiające wymianę gazów. W porównaniu ze swym poprzednikiem, akumulator bezobsługowy wymaga znacznie mniej uwagi, dzięki mniejszym ubytkom elektrolitu (spowodowanym odparowaniem wody z roztworu). Jednak dbałość o to, by płyty były całkowicie zanurzone w elektrolicie, nadal pozostaje podstawowym obowiązkiem użytkownika.
oraz
AKUMULATORY BEZOBSŁUGOWE:
Akumulatory ołowiowo - kwasowe oznaczone kodami zaczynającymi się od YT, YTZ, YTX, które dzielą się na fabrycznie zamknięte ( np. YTZ10S, YT12B-4 ) oraz na uruchamiane (zalewane) w momencie montażu do pojazdu, zawierające na końcu kodu litery ( np. YTX12-BS, YTZ10S-BS, YT12B-BS ). Do grupy akumulatorów ołowiowo-kwasowych fabrycznie zamkniętych należą także akumulatory o standardowym oznaczeniu YB, ale posiadające na końcu kodu w nawiasie literę S ( np. YB16B (S) ).
Kolejnym typem akumulatorów bezobsługowych są akumulatory oznaczone kodem SLA ( Sealed Lead Acid szczelnie zamknięte ołowiowo - kwasowe ). Są one szczelnie zamknięte już w fabryce, dzięki czemu mogą pracować w każdej pozycji. Akumulatory bezobsługowe produkowane są w technologii AGM ( Absorbed Glass Matt ). Cały elektrolit wchłonięty jest w separatorach z włókna szklanego, które znajdują się między płytami akumulatora.
Często zdarza się, że nieświadomi użytkownicy usiłują po odkorkowaniu akumulatora bezobsługowego sprawdzić poziom elektrolitu, a nie widząc go przechylają akumulator usiłując wylać jego resztki. Sądząc, że akumulator jest pusty dolewają do niego wody lub elektrolitu niszcząc go bezpowrotnie.
Zalety akumulatorów bezobsługowych ( w stosunku do tradycyjnych ):
- nie wymagają uzupełniania wody i ciągłej kontroli poziomu oraz gęstości elektrolitu,
- dzięki szczelności są bezpieczne w eksploatacji i bezpieczne dla środowiska,
- przy tych samych gabarytach mają większą pojemność i prąd rozruchowy,
- w przypadku uszkodzenia, akumulatory wykonane w technologii AGM uniemożliwiają wyciek elektrolitu.
UWAGA!
Akumulatory bezobsługowe ( szczególnie bezobsługowe zamknięte fabrycznie ) bardzo często mylone są z akumulatorami żelowymi! Często jest to spowodowane niewiedzą, ale jeszcze częściej chęcią sprzedaży w bardzo konkurencyjnej cenie akumulatora niby żelowego.