Strona 1 z 1

Sprzęgło i kontrolka luzu

: śr 10 mar 2010, 11:24
autor: cyborg
Witam serdecznie,

Wiem że podobny temat był wałkowany już na forum, ale wydaje mi się że u mnie jest jeszcze inaczej dlatego zdecydowałem się założyć kolejny wątek i jakość zebrać te kilka spraw do kupy.

Jakiś czas temu zaczęły się problemy z kontrolką luzu i klikaniem klapki która otwiera dodatkowy dolot w filtrze powietrza. Klapka jest sterowana przez zaworek podciśnieniowy.

Objaw miałem taki, że przy naciśniętym sprzęgle na biegu jałowym przy niskich obrotach było słychać jak w/w klapka kilkukrotnie zamyka się i otwiera (bardzo szybkie klikanie), równocześnie przygasała lampka luzu.

Za sugestiami formowymi kupiłem taki czujnik i go wymieniłem.
Objaw przygasania kontrolki luzu zniknął, ale zostało klikanie tej wrednej klapki w filtrze.

Teraz się zastanawiam, czy przyczyną może być jakiś element elektroniczny/elektryczny sterujący dolotem powietrza do zaworka podciśnieniowego który z kolei steruje tą klapką w filtrze. Jeżeli tak, to czy spotkaliście się z uszkodzeniem tego elementu i czy wiecie jak on się nazywa w manualu ?

(Teraz mi do głowy przyszło)
Czy to może być czujnik otwarcia/zamknięcia klamki sprzęgła który jest przy klamce na kierownicy ?

Czy może jeszcze coś innego.

Na koniec tak aby uściślić ;)
- Nie, nie jest to naturalne cykanie VFRki :)
- Tak na 100% jestem wiem że to ta klapka w filtrze wariuje ;)

VFR Fi RC46 z 2000 (ta czerwona)

Pozdrawiam,
Jakub.

: śr 10 mar 2010, 11:52
autor: Radarro
sprawdzanie działania klapki opisałem dokładnie jeden wątek niżej w dziale mechanika... :eek:
Sprawdź czy działa OK i będziesz wiedział więcej. To jest połączone kilka zaworków i czujników.
Jak dla mnie działanie tego układu podciśnienia nie ma żadnego związku ze sprzęgłem. Ma za to związek z czujnikiem "luzu" bo jak napisałem w poprzednim temacie, układ podciśnienia nie działa na luzie.
Jak dla mnie może to być też problem z elektryką od czujnika luzu, albo od któregoś z zaworków układu podciśnienia.
Sprawdź tak jak opisałem i daj znać czy u Ciebie jest OK.

: śr 10 mar 2010, 18:22
autor: szatan
Cyborg , za kontrolke luzu odpowiada "clutch diode" w skrzynce bezpieczników , grzebnij może coś nie łączy .

: pn 15 mar 2010, 21:01
autor: sensi
u mnie tez ta klapka halasuje- najbardziej jest to slyszalne jak wolno jedziesz na 1 i wciskasz/puszczasz sprzeglo. sprawdzalem na innych forach vfr i podobno one tak maja. jedne halasuja wiecej, inne mniej

: pn 26 kwie 2010, 11:29
autor: Jakub
Witam,

No i się wyjaśniło ;)

Przy klamce sprzęgła jest taki element przełączający się.
W momencie naciśnięcia sprzęgła słychać takie KILK.

To ten element :
[URL=http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Mod ... R_CYLINDER]Link[/URL]

Oznaczony jako : Part no. 35330-MB0-003 SWITCH ASSY., CLUTCH

Skonstruowany jest jakoś tak sprytnie, że w momencie zaciśnięcia sprzęgła styka dwie blaszki i te blaszki trzyma styknięte niezależnie od siły nacisku na klamkę.

Jednak że, po jakiś czasie KLIKACZ sie wyklikowuje i zaczyna pracować trochu nie tak jak powinien. Bo niby styka, ale w momencie naciskania klamki dwie blaszki które się zetknęły trochę względem siebie się przesuwają (dosłownie o 1mm). Łapa na sprzęgle nigdy nie utrzyma stanu zero jedynkowego i zawsze trochę klamka pracuje pomimo np. maxymalnego wciśnięcia jej. Być może sprężynka która jest w klikaczu też się trochu rozciągnęła i sumą tych wszystkich zdarzeń jest zjawisko takie, że klikacz czasami przerwa (mimo że niby styka) i efektem tego jest terkotanie klapki w filtrze powietrza.

Klikacz wymieniłem na funkiel nowy (70 PLN w Hondzie w KRK) i jak ręką odjął :)

Teraz działa wszystko idealnie ;) Nic samo nie klika :D

Dzięki Wam za pomoc :)

Pozdrawiam,
Jakub.
www.pmk-krakow.org